0


منوی اصلی


آیا دویدن به کاهش وزن کمک می‌کند؟


بدن یک ماشین شگفت‌انگیز است. این ماشین به گونه‌ای طراحی شده که اگر کاری را چندین بار تکرار کنید، انجام دوباره آن برایتان آسان‌تر خواهد شد. این مسئله در مورد دویدن نیز صدق می‌کند.

می نت – بدن یک ماشین شگفت‌انگیز است. این ماشین به گونه‌ای طراحی شده که اگر کاری را چندین بار تکرار کنید، انجام دوباره آن برایتان آسان‌تر خواهد شد. این مسئله در مورد دویدن نیز صدق می‌کند. پس از مدتی نه تنها احساس خستگی کمتری می‌کنید (حتی اگر کماکان عرق بریزید)، بلکه متابولیسم بدن نیز یاد می‌گیرد که با این تمرینات سازگاری بیشتری پیدا کند. به طوری که کالری کمتری با تکرار آن تمرین سوزانده می‌شود.

به همین دلیل است که دویدن در طولانی‌مدت تاثیر خود را از دست می‌دهد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه تامپا به این نتیجه رسیده است که انجام تمریناتی مانند دویدن بر روی تردمیل به مدت ۴۵ دقیقه باعث کاهش وزن می‌شود؛ اما تنها در ابتدای راه. افراد در هفته‌های نخست چند پوند وزن کم می‌کنند و ناگهان دیگر از پیشرفت خبری نیست! چرا؟ دلیلش این است که متابولیسم بدن در عرض یک هفته با تمرین مورد نظر وفق یافته است و دیگر به مانند قبل عمل نمی‌کند.
یکی از بزرگ‌ترین معضلات دویدن با سرعت و شدت ثابت این است که کالری‌های اضافی تنها به هنگام عرق کردن می‌سوزند. بنابراین وقتی که بدن با این فعالیت وفق پیدا کند، دیگر اثر چندانی نخواهد داشت. به همین دلیل، انجام تمرینات عمومی برای کاهش وزن تاثیر بیشتری از دویدن دارد. بلند کردن وزنه‌های سنگین تاثیر قابل توجهی بر متابولیسم بدن می‌گذارد. این تمرینات باعث ایجاد پارگی‌های خفیف در بافت عضلات می‌شوند که به ترمیم نیاز خواهند داشت. پروسه ترمیم عضلات به انرژی نیاز دارد و این انرژی توسط کالری‌های اضافی بدن تامین می‌شود. این پروسه در برخی از موارد تا دو روز پس از آخرین جلسه تمرینی ادامه پیدا می‌کند.


تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶